Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Írán 7 - Kavir-e lut

Jestli jsem něco nazval peklem, tak tohle musela být ďáblova sluj.  Jsem v Kermanu  - už druhý den - a to je na mě moc. Mám v plánu zase vyrazit. Kam jinam než do pouště, když je tak blízko. Pár tipů a rad od majitele hotelu. „Dangerous way“ není myšleno jako nebezpeční lidé na cestě, ale sama cesta je nebezpečná….

pády a zvedání znovu a znovuJH

Beru na vědomí a vyrážím. Úvodní část by nevytvořila snad žádná fantazie. Nádherný hory, pěkná silnice, stoupání, klesání... Zastávka v předposlední vesnici, nákup zásob, vody. Další rady a doporučení. Přikyvuju, myslím si své. Byl jsem v Jordánské poušti, zvládl jsem proslavený  Bandar-e Abbas… co mě může překvapit… teď přikyvují oni a myslí si své.

První kilometry dávají tušit, že to nebude lehký, ale…  Každý metr klesání začínám nepříjemně cítit na rukách, to není horko, to je spalování kůže v přímém přenosu. Poslední vesnice, tankuju, další možnost za 250 km… teď už reaguju na poznámku k mým krátkým rukávům převlečením trička.

Všechno zelený mizí se vzdáleností metrů, ne kilometrů. Poslední ostrůvky zvláštních skupin stromů… pak už jen ty hrboly, na kterých se drží… za chvíli už ani ty hrboly, je neskutečná výheň… zas mi to moc nevyšlo, je kolem poledne.

Poslední odbočka Desert Camp 9 km. Váhám, je fakt hrozně, mám kuklu přes pusu, aby se dalo vůbec dýchat, vítr sílí, jedu tak v 15ti stupňovém náklonu. Než se přiblíží křižovatka, je rozhodnuto, jedu dál.

To vedro je neskutečný, suchý… dochází mi konečně, že pouště dělá vítr, ne sluníčko. Mám pocit, že mě vysušuje neskutečně rychle. Jedu asi 40 km, už je kolem jedné hodiny, vrchol dne a tahle teplota tady vydrží tak do pěti, pak trochu opadne, ale hlavně se ztišuje vítr.

Vítr sílí, na silnici se začínají neuvěřitelně rychle dělat písečné jazyky. Jsem nervózní, v písku to moc neumím… a je to tady - první pád.  Jedu pomalu, tak bez následků, ale ta dřina to postavit. Je mi strašně. Nastrojím, nasednu a po dvaceti metrech ležím znovu… je toho moc, uvědomuju si…

Kamaráde, trochu pokory… mám pocit, že se mi vaří krev v žilách… když se podívám na ruce, nikdy jsem svoje žíly takhle neviděl… tohle nezvládneš, ale co tu chceš dělat? Nikde nic, nikde nikdo, signál není… policejní hlídka projíždí dvakrát denně.

Nikde není kousek stínu. Ten vítr je hnusný, mám písek všude. Cedule, že za 5 km má být zdravotní stanice, to tady mají docela zmáklý - pokračuju. Stanice není, je rozestavěná a přestali tu tak před šesti roky.

Zajíždím tedy na štěrk s pískem, vidina stínu a krytu před tím strašným větrem mi dodává odvahu. A zase na zemi… teď už nemám sílu tu motorku zvedat. Zalézám do nedostavěné koupelny.  Prostor asi tak  2x2 metry, uprostřed do půlky přepažený jako šatna… bez dveří, plný jemného písku, ale nejde sem přímý sluníčko. Jediný otevřený prostor, kam se dá schovat… musím vydržet tak do čtyř pěti, pak to půjde o něco líp.

Zalezu a dýchám, jak jen dokážu… je mi skoro špatně… nemůžu se zchladit… i tady je příšerný horko a každou chvíli i sem dýchne ten strašlivý horký fen… mám dost, uvědomuju si to, přehnal jsem to… vidím tu motorku na boku, lahve s horkou vodou leží v písku… nechce se mi pro ně. Musím…

Jdu pro ně a přijíždí policie v pickupu, pět chlapíků se samopaly a kulometem na korbě… pomáhají mi zvednout motorku, kontrolují vodu a doklady… doporučí mi tu zůstat do pěti a odjíždějí… nic jinýho nejde stejně dělat… ale motorka je částečně ve stínu, já úplně a skoro sem nefouká.

Dám se do vaření, jídlo, pak čaj… chvilku to vypadá jako pohoda, vítr sílí… už zase se nedá dýchat, z nosu i pusy se mi valí sliny… sliznice se brání proti přehřátí… nasazuju si kuklu a zalézám do nejvzdálenějšího kouta… mám pocit, že hořím i zevnitř… vaření stálo dvě lahve vody… dvě ještě mám, ale je teprve kolem druhé hodiny.

Nechce se mi tu čekat, ale nevím, co dělat… čas stojí, minuty se vlečou…. Další policejní hlídka…. Musím odtud… je bouře a bude se prý zhoršovat… obouvám si vařící boty na stejně horké nohy…  musím, rozkaz zní jasně a nedá se o něm diskutovat… Doporučení - Desert Camp odtud asi 50 km zpátky.

To je skoro hodina jízdy… poslední pití, být to čaj, řekl bych, že je horký… nevím vlastně jak jsem to ujel… každou chvíli jsem se koncentroval na dýchání… pořád jsem měl tendenci začít dýchat pusou, ale to je ještě horší… odbočka na Desert Camp a 9 km vypadají jako nekonečně daleko… ale je to alespoň nějaký místo, kde snad bude stín, voda, něco zelenýho…

Jsem na místě… nic zelenýho… nikde nikdo.. .strašlivý vedro… na ploše fotbalového hřiště je vybudováno několik kulatých přístřešků. Stín. Zalézám do prvního, který vidím, lehám si na zem a těžce dýchám… pod hlavu si dávám lahev vody, co jsem si vzal s sebou. Musím na ni dát kuklu, jinak byla horká, že by se na ní nedalo ležet… i podlaha sálá, ale to je mi teď jedno… spát, chce se mi strašně spát…

Stín tu je, ale pořád sem fouká ten hrozně horký vítr… chtělo by to plachtu… mám ji na motorce, ale nemám síly tam dojít… asi po půl hodině se  konečně rozhoupu a jdu pro ní…. Ještě zkusím ten barák… všude zamčeno… za domem je voda. Pouštím kohoutek… nic. Po chvílí tlak vyrazí pískový špunt a řine se skoro vařící voda. Ale je to voda.

Dovláčím se znovu do přístřešku. Zase se svalím na zem… mám fakt dost… koukám na hodinky, jsou čtyři, ale vedro je pořád stejný. Další půlhodina, už jsou vidět delší stíny, slunce zapadne, ale vůbec se neochladilo, je to ten vítr.

Přestěhuju se i s motorkou do takový veliký palmový chajdy. Nechal jsem celou tu dobu odtíkat tu vodu… teď už v ní udržím ruce, celý se oplachuju. Už to vypadá, že se stmívá.

Mám nápad, když už je to takhle, zůstanu tady ještě den… konečně sám a bez lidí… potřebuju si hodně věcí promyslet…. Mad not Bat. Voda je, nějaký jídlo mám, to by se mělo zvládnout, začíná se mi ta myšlenka líbit. V tý stodole tolik nefouká… dopíšu nějaké texty, stáhnu fotky, ráno a večer půjdu v klidu a sám fotit…. A konečně uvidím ty hvězdy v poušti… není žádný měsíc.

Na chvilku se natáhnu a hraju si s tou myšlenkou. Slyším motorku, to je blbost… ne, slyším jí! Zůstávám ležet a doufám, že si mě nikdo nevšimne a vypadne. Motorka vjede přímo ke mně. Je to správce a bude tady celou noc…

Ale má studenou vodu. Chvilku si povídáme. Nechce se mi do toho, chtěl jsem být sám s tou pouští, s tou spoustou pocitů, co jsem dneska vyfasoval… je za mnou jak stín, dokonce mi asistuje u vaření… polívka z prášku mu nevoní, ale neodchází… on tu snad se mnou bude celou noc.

Zve mě k sobě, má tam klimatizaci. Slušně odmítám a naštěstí je mu tady vedro, mě taky, ale ta samota za to stojí… večeře je na zemi, ale nemohu jíst.

Stmívá se rychle, z baráku řve televize. Rozsvěcí se mi tu žárovky. To nechci! Slyším auto… to ne, chci být chvilku sám se sebou a se svýma myšlenkama.

Italští manželé, sympaťáci, zvou mi na večeři… odmítám, ale chvilku pokecáme o Sýrii, Jordánsku a Praze před rokem 89… to zvládneme za půl hodiny.

Rozsvítí se strašlivý stožár s halogeny, hvězdy zmizí úplně. Zalézám do chýše, lehám si a přemýšlím, jak zhasnout alespoň ty žárovky. Správce tvrdí, že je to spojeno s tím sloupem a ten zhasne ve dvanáct hodin - podle předpisu.

Zas nějaká motorka. Ti Italové je zabavili. Jsem sám, ale huláká tu televize, svítí tisíce wattů do noci… melu se na pryčně, je strašný vedro, karimatka zchladla a změkla, cítím strukturu dřeva… jsem na vybuchnutí….

Pak už nevím nic. Probouzím se chladem, hodně slabě se rozednívá…žárovky dál svítí, televize dál huláká…. Vytahuju spacák a usínám. Probouzím se v 6 hodin, něco se mi zdálo, ale nevím co, jen to byly nějaký formy jako na figurku, obě poloviny stejný… a hlava furt generovala, tak je to správný, zapadá to do sebe…

V tichosti balím, Italové jsou už pryč. Musím pryč, to není TO místo. Jdu se podívat do domku, správce spí. Beru si studenou vodu.

Mám sbaleno, správce se diví, proč už odjíždím. Ráno je to úplně něco jiného, nádhera, krásná plastika i toho nejmenšího kousku písku… to není poledne, kdy je to všechno beztvaré, horké a nevlídné….

I tento den přejde – indické přísloví.

 

podívejte se na fotografie na:

http://picasaweb.google.cz/jaroslav.homolka/100DAYSOFRIDINGMADNOTBAD#

http://picasaweb.google.cz/jaroslav.homolka/100DaysOfRidingMadNotBat2#

 

 

Autor: Jaroslav Homolka | neděle 16.8.2009 9:30 | karma článku: 26,22 | přečteno: 5068x
  • Další články autora

Jaroslav Homolka

Turkmenistán - divoká noc podle Borata

Tak po všech těch problémech jsem tady. Celnice proběhla v pořádku, jen namátková kontrola zavazadel - už moje polní kuchyně je přesvědčila, že nejsem drogový dealer. Jo zase naši fotbalisti mi pomohli....

29.9.2009 v 8:15 | Karma: 19,00 | Přečteno: 2657x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán - 40, 41, 42, 43 dny kdy prší a na mě to padá….

Nesnáším návraty, v ničem... nerad se vracím na stejná místa, nerad něco vracím do původního stavu... nerad něco oživuju, co už pominulo....

18.9.2009 v 8:25 | Karma: 15,94 | Přečteno: 2134x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Mashad - pas není, musím do Teheránu

Mashad, zase jedno veliký město se strašnou spoustou aut a lidí... tentokrát se napíchnu na zdejší cestovatele v naději, že tak snáz najdu camp. Poznají se snadno podle obrovských balíků na střeše. Tihle jsou z Bandar-e Abbasu... ten už znám.

16.9.2009 v 8:23 | Karma: 13,45 | Přečteno: 1825x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Chagchag - podnikání po Íránsku

Tak konečně z města venku. Dva dny údržby, práce na PC a zase pryč, hory, normální lidi... nemám fakt rád ty velký města, neony, čínský zboží, brambůrky... A zase hajzlík v hotelu...

14.9.2009 v 9:12 | Karma: 21,55 | Přečteno: 3337x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Irán 6 - Bandar-e Abbas peklo na zem

Všichni mě upozorňovali na to, že Bandar-e Abbas je fakt horký území, něco jsem už zažil, tak jsem sice poslouchal, ale jen tak na půl ucha... asi to byla chyba, ale... co si nezkusím, tomu stejně nevěřím...

12.8.2009 v 9:00 | Karma: 21,32 | Přečteno: 2436x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 5 - Shiraz - Persepolis

Padesát je vám jednou za život. Nějak to vypadá, že je to důležitý, nějak výjimečný. I pro mě se to stalo důležitým. Tahle cesta vlastně vznikla jako reakce na to „že už mi bude 50“.

8.8.2009 v 9:00 | Karma: 17,28 | Přečteno: 4572x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 4 - Esvahan – předměstí – 50.narozeniny

Začínal jsem věřit, že se v tomhle městě neztratím. Ztratil jsem se, jako vždycky. A stejně jako vždycky se mě někdo ujal. Takovej malej urostlej chlapík. Odkud jsi? Czechoslovakia.... Ok Czech (cik).

6.8.2009 v 20:30 | Karma: 21,13 | Přečteno: 2336x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 3 - Kermashan – Khorramabad - nebezpečná cesta

Je to tady jak na houpačce, jednou jsi nahoře, jednou dole. Nelíbí se mi jejich města, nejsem odvázaný z kachliček na zdi....z neonů....z čínskýho braku v obchodech...

5.8.2009 v 9:00 | Karma: 25,52 | Přečteno: 3050x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 2 - Hamadan

Opium je tvrdá droga a islám ji tvrdě potlačuje, přesto mi překvapilo, kolik lidí tady kouří, nabízí a distribuuje drogy.

30.7.2009 v 9:00 | Karma: 18,14 | Přečteno: 2799x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 1 – Khoy – pocit bezpečí

Írán, země, kterou neznám. Mám na ni rozporuplné reference. Co je lepšího než ji zažít, když to jen trochu jde. A nejsem jediný, koho to napadlo. Na celnici se potkávám s Kanaďanem, co se svým přítelem z Anglie projíždějí na motorce svět.

29.7.2009 v 10:00 | Karma: 26,03 | Přečteno: 3084x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Zakončení Sýrie – večeře v kurdské čtvrti

Mám to za sebou, Sýrie a Jordánsko - Eufrat šest kontrol, jestli světla nejsou kamery... Bylo to celý divný... Čím blíž Iráku, tím divnější pocit....

25.7.2009 v 22:00 | Karma: 18,96 | Přečteno: 2193x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Jordánsko 2 - Al Aquaba

To je zlej sen, někdo huláká z tlampače, ne není to sen, skrz plášť stanu vidím nějaký světla... Uvědomuju si pomalu, ale přeci, co bylo den předtím...

24.7.2009 v 21:35 | Karma: 20,82 | Přečteno: 3289x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Jordánsko

Je krásný ráno, pocity už dobrý, už jsem se našel a přišel tomu všemu na chuť. Je to tu jiný, ale dobrý.

13.7.2009 v 9:05 | Karma: 20,98 | Přečteno: 2748x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

První dojmy ze Sýrie

Tak tohle bude hustý... Celník na mě řve, abych zmizel, výhružně mává rukama jako by zaháněl nějakýho toulavýho psa. To je to první, co si pamatuju ze Sýrie.

9.7.2009 v 9:05 | Karma: 23,06 | Přečteno: 3054x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Turecko 2

Silnice, o který většina motorkářů sní. Samá zatáčka, nahoru dolů, žádný provoz... a na to tady bacha... vždycky mi něco říkalo bacha...

3.7.2009 v 20:40 | Karma: 20,39 | Přečteno: 2458x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Turecko

Efes, Pilsner mi dostal. Bolest hlavy, nepořádek v pokoji, to je jen začátek. Tak zase všechno sbalím a vyrazím. Silně redukuji ochranné pomůcky, to teplo by mě zabilo dřív, než by mi zachránili. A zázrak, tajná schránka funguje. Konečně, klid, a když to nepůjde vyndat? Tak příští den to půjde, zvykám si.

2.7.2009 v 9:10 | Karma: 25,56 | Přečteno: 4193x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Srbsko a Bulharsko a Turecko za 24 hodin v sedle (2.část)

Bulharsko, pěkná silnice konečně žádná placka, zatáčky, skoro jsem je zapomněl. Další pumpa, tam bulharští kluci s ČZ z roku 64 obdivují BMW. Už se nevytahuju, spíš jim popisuju svoje začátky na JAWA 05, ČZ 175, JAWA 350, jsou fajn, o motorku se staraj a jedou stanovat na nějaký jezero.

1.7.2009 v 10:25 | Karma: 20,39 | Přečteno: 2422x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Srbsko a Bulharsko Turecko za 24 hodin v sedle (1.část)

Večer začal podle plánu, všechny bágly ven, všechno z báglů ven a jinak. Na pokoji je to jak v Hirošimě prvních okamžiků. Kašlu na to, dám sprchu, doutníka, ale co s tím?

30.6.2009 v 8:55 | Karma: 21,85 | Přečteno: 2375x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Homolka

Maďarsko a Srbsko

Vyrazil jsem na skutečnou cestu až kolem poledne, nehledal jsem zubaře, ale sháněl duše. Duše do kol jako řešení kritických situací. Jasně, to jsem nedomyslel. Jako asi spoustu jinech věcí.

29.6.2009 v 8:50 | Karma: 19,00 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

První přejezd

Tak nakonec to bylo všechno jinak. Odjezd až kolem 18. hodiny. Ještě kluci z Touratechu, vyzvednout kanystr, poslední rady na cestu a hurá do Bratislavy, dál to dneska nepůjde. Prší dost slušně.

26.6.2009 v 9:20 | Karma: 20,59 | Přečteno: 2596x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2954x
Nikdy se nedozvíme, co v nás je, pokud se nepopasuje s tím, co nás ohrožuje. Nemusíme být v něčem výjimeční, talentovaní, speciálně připravení, abychom dokázali věci, které jsou pro jiné za hranicemi jejich představivosti. Člověk roste s úkoly - ne z pohodlí. Sun ć prý říkal: „Vítězství i prohra začínají v našich představách.“ Mám podobné názory rád, ale… Nějak se nám „ta doba změnila“, kdo kňučí je oceněn, kdo se snaží, je potrestán. Divná spravedlnost… Tenhle blog je speciál, na iDNESu mám blog ještě tady.