Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jordánsko

Je krásný ráno, pocity už dobrý, už jsem se našel a přišel tomu všemu na chuť. Je to tu jiný, ale dobrý.

okolí solných doluJH

Hranice - mám trochu trému. Ty Syrský se mi moc nepovedly. Teď už je to o něčem jiným, už nejsem vyplašenej, dokážu se v klidu soustředit. Stejný procedury, spousty razítek. Hodně mi to usnadnil karnet, který tu prý podle informací autoklubu nepotřebuju - ale tady ho vyžadujou.

Za hodinu a půl jsem vyřízenej, náklady asi 50$, žádný výdaje na prostředníka, mám ze sebe radost, plácám se po ramenou.

Káva, doutník, než opustím hraniční prostor. Nějaká korpulentní blondýna (turistka, nevím odkud) oceňuje motorku zdvižením palce, až jsem se lek´, vedle těch zahalených žen to byl blesk z čistého nebe, skoro jsem se červenal :o)

Blíží se Amman - projel jsem Damašek - tohle bude stejný. Určit azimut, chytit si vodiče a jsem do dvou hodin venku.

Ještě furt se mi nechce do velkých měst. Celou cestu to samý - nákupní centra, autosalóny, Mc Donaldy... Ne, toho už mám dost doma. Stará centra – žádný rozdíl. Bazar, je plný čínskýho zboží, nepoznám originál od napodobeniny, nesnáším nakupování a lidi? Jsou víc evropský než my... Radši se toulám po malých městečkách, je to tam opravdovější. Žádný luxus, život jaký je. I když i tady je algida a cola na každém kroku. Marlboro, Winston se tu prodávají jako Íránské cigarety :o) No Amerika..

Amman, mě překvapil. Temperament a razance překročila moje očekávání nejméně o 300%. Je to zběsilost, přeplněné silnice se pohybují kolem šedesátky tam, kde my v Praze popojíždíme.

Semafory mají odpočítávání. Všichni startují v předstihu 5 vteřin - to se jede na červenou. Občas ji nerespektuje nikdo.

Nacházím si celkem tři vodiče. Taxikář mi dal největší lekci. Nalepený na jeho blatníku v 60-80 km/h lítám z jednoho pruhu do druhého, z obchvatu do zapadlých uliček a zpátky. V tom všem halda lidí přechází kdekoli, kdykoli. Někteří jezdí v protisměru bez blinkru, světel, prostě jedou, motorky, auta i náklaďáky.

Mám to za sebou a jsem rád. Zastavuju a dopřávám si luxus holiče. Všichni chlapi jsou tu upravení - vlasy, vousy...

A teď Kings Road, nejdřív Mont Nebo, pak Dead Sea a pak dolů po nejkrásnější silnici jakou jsem zatím zažil.

Teplota prudce stoupá, je pozdě odpoledne, je kolem 35 stupňů. Vidím Dead Sea dole pode mnou jako veliký hrnec vroucí vody, vypadá to jako pára nad hrncem.

Jsem vedle z týhle silnice, skoro dokonalý povrch, krásný dlouhý zatáčky, nikde nikdo.

Dead Sea, kontrola pasu, jsem v hraničním pásu. Velký Jeep s protiletadlovým dvojčetem na korbě.  Divný, ale to si zvyknu.

Dead Sea, sám na pláži, teplota vody 30 stupňů, vzduchu při západu slunce 38.

Přespím tady, ráno enduro trénink s plnou náloží. Když se tady rozbiju, pomoc není tak daleko :o)

Strašná noc, blbý nápad, horko, vlhko. Do rána zrezlo, co mohlo, i můj super nůž Buck :o) I kšandy BMW – maj´ na sobě stopy Mrtvého moře.

Ráno offroad, kamení, trocha písku, nějaký vlny, to bych měl zvládnout. Půl hodiny - asi tak to nějak vypadá.

První pád, klasika - ztratil jsem rychlost, válím se v písku, motorka běží, zvednout ji, když je hlavou z kopce, to bude síla.

Odstrojit, odnosit, zvednout... Teplota teď v 8 hodin 39. Motorka stojí, já sice taky, ale leje ze mě. Nastrojit a pokračovat.

Beng, další pád - odstrojit, teď už nenastrojuju, až ji dostanu na slušný povrch, pak ji nastrojím.

To ale trvá další tři hodiny. Stojí to další dva pády, jedno brutální zahrabání.

Klasika jak z filmu, sám dobrovolně pokládám mašinu na bok, otáčím ji po válci, v duchu slzím, ale od toho tam ty rámy od Touratechu jsou.

Je skoro poledne, vypil jsem tři litry vody, ujel asi půl kilometru, ale motorka už je na relativně pevným.

Teď nanosit ty věci půl kilometru k motorce. Nikde nikdo, i když silnice je na dohled.

Nastrojeno, najednou je tu pastevec se svým stádem, směje se mi a nabízí nějaký balený cigáro.

Jsem vyřízenej a hledám brýle na dálku. Nikde nejsou. Teplota 47. Vyjíždím na pevnou silnici. Přední brzda nebrzdí vůbec, zadek jen jako...

Problém. Strašný horko, nikde kousek stínu, voda dochází, všude odsud je to daleko, všude strašný sjezdy, co si bez brzd nedovedu představit.

Hledám něco jako dílnu, kde bych s tím v klidu něco udělal. Vojáci mi posílají někam asi 7 km daleko... Šílený vedro, teplota nestoupá, ale pocit horka ano.

Servis, volám Jakuba Hrušku z Autecu, nebere to, má hovor. Potřebuju odvzdušnit brzdy, 8 mm klíč nemám s sebou. Mechanik v servisu, mezitím než se mohu dovolat, odbrzďuje... Když to vidím, křičím na něj... Brzdovka lítá všude kolem.

Když už jsem u něj, má povolený i dutý šroub u pumpy. Už nebrzdí ani ten zadek…

Nechává mi tam stát i s motorkou na tom šíleným sluníčku a odchází s tím, že to nejde...

Je takový horko, že se mi začíná dělat blbě, fakt blbě...

Zalézám pod plachtu nějakýho krámku. Tam se mě ujme takový malý kluk. Boty dolů, strašný horko... Litry vody na hlavu, stín... Za chvíli to přešlo, ale co s tou motorkou. Všichni radí Amman, srandové. Mechanik mi nabízí odvoz motorky do Ammanu - za 500$.

Konečně Jakub... První spřízněná duše. Nebyl to malér, dokud ten mechanik nevycákal brzdovku do prachu u cesty. Teď je problém, je zavzdušněné ABS. Domlouváme se, kluci radí, jak na to.

Ve vedlejší dílně dostávám azyl na dvě hodiny asi za 10$.

Jdu na to, nádrž dolů, dolít, odvzdušnit a modlit se... Kluci jsou pro případ potřeby na telefonu.

To snad nebude tak velký problém, při troše pečlivosti se to dá.

Bolí mi zápěstí, přichází bolest žeber po ranním enduro tréninku, ale je naděje, že budu pokračovat.

Když dělám na motorce, musí mít všechno svoje místo - tady, to nejde, věčně se mi tu někdo v něčem hrabe, nějaký modrooký černoch mi pořád něco sděluje, kdo jede kolem, chodí se dívat na toho exota... Už ani nereaguju, dělám si svý. Po třech hodinách hotovo, brzdí. Ne dokonale, je tam ještě trochu vzduchu, předek při mírném odbrzdění měkne, ale dá se s tím jet. Je pořád těch 47, ale ve stínu to jde.

U mechanika sklízím uznání, obědvám s nimi z jednoho obrovskýho talíře.

Žebra cítím víc a víc, ale musím pryč, zpátky na Kings Road. Asi jako jediný pako ji projíždím vpodvečer a v noci. Dvě nebo tři policejní kontroly, únava roste... Jsou asi 2 v noci.

Hned vedle silnice stavím stan a usínám, budík na 5.hodinu, abych si taky Kings Road užil ráno a udělal nějaký fotky v pěkným světle...

Díky, Jakube a kluci z Autecu, dneska jste mi moc pomohli a umožnili pokračovat, bez vás bych teď nejspíš hledal způsob, jak dostat motorku v pořádku domů...

 

(fotografie z cesty prohlížejte na: http://picasaweb.google.cz/jaroslav.homolka/100DAYSOFRIDINGMADNOTBAD?authkey=Gv1sRgCL_Y9Kre-4zZKg&feat=directlink# )   

Autor: Jaroslav Homolka | pondělí 13.7.2009 9:05 | karma článku: 20,98 | přečteno: 2748x
  • Další články autora

Jaroslav Homolka

Turkmenistán - divoká noc podle Borata

Tak po všech těch problémech jsem tady. Celnice proběhla v pořádku, jen namátková kontrola zavazadel - už moje polní kuchyně je přesvědčila, že nejsem drogový dealer. Jo zase naši fotbalisti mi pomohli....

29.9.2009 v 8:15 | Karma: 19,00 | Přečteno: 2657x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán - 40, 41, 42, 43 dny kdy prší a na mě to padá….

Nesnáším návraty, v ničem... nerad se vracím na stejná místa, nerad něco vracím do původního stavu... nerad něco oživuju, co už pominulo....

18.9.2009 v 8:25 | Karma: 15,94 | Přečteno: 2134x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Mashad - pas není, musím do Teheránu

Mashad, zase jedno veliký město se strašnou spoustou aut a lidí... tentokrát se napíchnu na zdejší cestovatele v naději, že tak snáz najdu camp. Poznají se snadno podle obrovských balíků na střeše. Tihle jsou z Bandar-e Abbasu... ten už znám.

16.9.2009 v 8:23 | Karma: 13,45 | Přečteno: 1825x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Chagchag - podnikání po Íránsku

Tak konečně z města venku. Dva dny údržby, práce na PC a zase pryč, hory, normální lidi... nemám fakt rád ty velký města, neony, čínský zboží, brambůrky... A zase hajzlík v hotelu...

14.9.2009 v 9:12 | Karma: 21,55 | Přečteno: 3337x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 7 - Kavir-e lut

Jestli jsem něco nazval peklem, tak tohle musela být ďáblova sluj. Jsem v Kermanu - už druhý den - a to je na mě moc. Mám v plánu zase vyrazit. Kam jinam než do pouště, když je tak blízko. Pár tipů a rad od majitele hotelu. „Dangerous way“ není myšleno jako nebezpeční lidé na cestě, ale sama cesta je nebezpečná....

16.8.2009 v 9:30 | Karma: 26,22 | Přečteno: 5068x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Irán 6 - Bandar-e Abbas peklo na zem

Všichni mě upozorňovali na to, že Bandar-e Abbas je fakt horký území, něco jsem už zažil, tak jsem sice poslouchal, ale jen tak na půl ucha... asi to byla chyba, ale... co si nezkusím, tomu stejně nevěřím...

12.8.2009 v 9:00 | Karma: 21,32 | Přečteno: 2436x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 5 - Shiraz - Persepolis

Padesát je vám jednou za život. Nějak to vypadá, že je to důležitý, nějak výjimečný. I pro mě se to stalo důležitým. Tahle cesta vlastně vznikla jako reakce na to „že už mi bude 50“.

8.8.2009 v 9:00 | Karma: 17,28 | Přečteno: 4572x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 4 - Esvahan – předměstí – 50.narozeniny

Začínal jsem věřit, že se v tomhle městě neztratím. Ztratil jsem se, jako vždycky. A stejně jako vždycky se mě někdo ujal. Takovej malej urostlej chlapík. Odkud jsi? Czechoslovakia.... Ok Czech (cik).

6.8.2009 v 20:30 | Karma: 21,13 | Přečteno: 2336x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 3 - Kermashan – Khorramabad - nebezpečná cesta

Je to tady jak na houpačce, jednou jsi nahoře, jednou dole. Nelíbí se mi jejich města, nejsem odvázaný z kachliček na zdi....z neonů....z čínskýho braku v obchodech...

5.8.2009 v 9:00 | Karma: 25,52 | Přečteno: 3050x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 2 - Hamadan

Opium je tvrdá droga a islám ji tvrdě potlačuje, přesto mi překvapilo, kolik lidí tady kouří, nabízí a distribuuje drogy.

30.7.2009 v 9:00 | Karma: 18,14 | Přečteno: 2799x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Írán 1 – Khoy – pocit bezpečí

Írán, země, kterou neznám. Mám na ni rozporuplné reference. Co je lepšího než ji zažít, když to jen trochu jde. A nejsem jediný, koho to napadlo. Na celnici se potkávám s Kanaďanem, co se svým přítelem z Anglie projíždějí na motorce svět.

29.7.2009 v 10:00 | Karma: 26,03 | Přečteno: 3084x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Zakončení Sýrie – večeře v kurdské čtvrti

Mám to za sebou, Sýrie a Jordánsko - Eufrat šest kontrol, jestli světla nejsou kamery... Bylo to celý divný... Čím blíž Iráku, tím divnější pocit....

25.7.2009 v 22:00 | Karma: 18,96 | Přečteno: 2193x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Jordánsko 2 - Al Aquaba

To je zlej sen, někdo huláká z tlampače, ne není to sen, skrz plášť stanu vidím nějaký světla... Uvědomuju si pomalu, ale přeci, co bylo den předtím...

24.7.2009 v 21:35 | Karma: 20,82 | Přečteno: 3289x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

První dojmy ze Sýrie

Tak tohle bude hustý... Celník na mě řve, abych zmizel, výhružně mává rukama jako by zaháněl nějakýho toulavýho psa. To je to první, co si pamatuju ze Sýrie.

9.7.2009 v 9:05 | Karma: 23,06 | Přečteno: 3054x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Turecko 2

Silnice, o který většina motorkářů sní. Samá zatáčka, nahoru dolů, žádný provoz... a na to tady bacha... vždycky mi něco říkalo bacha...

3.7.2009 v 20:40 | Karma: 20,39 | Přečteno: 2458x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Turecko

Efes, Pilsner mi dostal. Bolest hlavy, nepořádek v pokoji, to je jen začátek. Tak zase všechno sbalím a vyrazím. Silně redukuji ochranné pomůcky, to teplo by mě zabilo dřív, než by mi zachránili. A zázrak, tajná schránka funguje. Konečně, klid, a když to nepůjde vyndat? Tak příští den to půjde, zvykám si.

2.7.2009 v 9:10 | Karma: 25,56 | Přečteno: 4193x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Srbsko a Bulharsko a Turecko za 24 hodin v sedle (2.část)

Bulharsko, pěkná silnice konečně žádná placka, zatáčky, skoro jsem je zapomněl. Další pumpa, tam bulharští kluci s ČZ z roku 64 obdivují BMW. Už se nevytahuju, spíš jim popisuju svoje začátky na JAWA 05, ČZ 175, JAWA 350, jsou fajn, o motorku se staraj a jedou stanovat na nějaký jezero.

1.7.2009 v 10:25 | Karma: 20,39 | Přečteno: 2422x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

Srbsko a Bulharsko Turecko za 24 hodin v sedle (1.část)

Večer začal podle plánu, všechny bágly ven, všechno z báglů ven a jinak. Na pokoji je to jak v Hirošimě prvních okamžiků. Kašlu na to, dám sprchu, doutníka, ale co s tím?

30.6.2009 v 8:55 | Karma: 21,85 | Přečteno: 2375x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Homolka

Maďarsko a Srbsko

Vyrazil jsem na skutečnou cestu až kolem poledne, nehledal jsem zubaře, ale sháněl duše. Duše do kol jako řešení kritických situací. Jasně, to jsem nedomyslel. Jako asi spoustu jinech věcí.

29.6.2009 v 8:50 | Karma: 19,00 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Homolka

První přejezd

Tak nakonec to bylo všechno jinak. Odjezd až kolem 18. hodiny. Ještě kluci z Touratechu, vyzvednout kanystr, poslední rady na cestu a hurá do Bratislavy, dál to dneska nepůjde. Prší dost slušně.

26.6.2009 v 9:20 | Karma: 20,59 | Přečteno: 2596x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2954x
Nikdy se nedozvíme, co v nás je, pokud se nepopasuje s tím, co nás ohrožuje. Nemusíme být v něčem výjimeční, talentovaní, speciálně připravení, abychom dokázali věci, které jsou pro jiné za hranicemi jejich představivosti. Člověk roste s úkoly - ne z pohodlí. Sun ć prý říkal: „Vítězství i prohra začínají v našich představách.“ Mám podobné názory rád, ale… Nějak se nám „ta doba změnila“, kdo kňučí je oceněn, kdo se snaží, je potrestán. Divná spravedlnost… Tenhle blog je speciál, na iDNESu mám blog ještě tady.